DN.se har nyligen infört en betalvägg av liknande modell som betalväggen hos SVD.se. Man kan tycka olika saker om betalväggar, men det har jag gjort tidigare. Istället noterar jag att DN.se valt en ”kreativ” lösning för att få folk att betala. När man slår huvudet i betalväggen får man ett erbjudande om att köpa en prenumeration. Prenumerationen kostar 1 krona första månaden och 99 kr följande månader.
Under detta erbjudande visar det sig att de redan fyllt i mitt namn, min adress, min mailadress och mitt mobilnummer. En ilsket grön knapp ger mig uppmaningen ”SLUTFÖR KÖP”. Eh, nä. Jag kan per definition inte slutföra något som jag inte påbörjat.
Dessutom känns det väldigt olustigt att alla mina kontaktuppgifter redan är ifyllda. Under några förvirrade sekunder funderar jag hur i all världen det gick till, jag har ju inte på något sätt identifierat mig hos DN.se?
Trots att betalformuläret bara erbjuder faktura och kreditkort trillar femtioöringen ned efter en stund. Det är förstås ett Klarna-formulär! Jag har handlat hos tex Apotea tidigare och betalat med Klarna Checkout. Klarna identifierar återkommande kunder, kommer man från samma dator och webbläsare som tidigare så behöver man inte identifiera sig på nytt.
Det är en helt ok funktion när man ska betala för något man beställt på en sajt.
Detta sagt med kraftig betoning på ”när man SKA betala”. I det här fallet har jag inte beställt något och jag ska inte betala. Jag har inte på något sätt antytt för DN att jag vill att de ska skicka mig vidare till en funktion för att ”slutföra” ett köp.
Säkert tyckte någon hos DN att det här var en bra ide. Jag behöver antagligen inte specificera vad jag tycker.