Internetworld återupptäcker mataffaren.se

I en artikel från förra veckan skriver Internetworld om Coop Mataffären. Det har de förvisso gjort tidigare också, men de tycks inte ha gjort något försök att faktiskt använda sajten, dvs handla från den.

Sajten känns vid första intryck modern och ganska tilltalande och innehåller ett par kreativa lösningar. Tyvärr dras värdet av dessa ned kraftigt då grundläggande funktioner för en shoppingsajt saknas eller är defekta by design.  Ett typiskt exempel på det är att varukorgen tappar sitt innehåll om man byter session, även om man är inloggad som användare.   Det är fruktansvärt irriterande att ägna en halvtimme åt att lägga varor i korgen och drabbas av att sajten kraschar (något som fortfarande tycks vanligt) eller att helt enkelt lämna sin egen dator för en stund och råka ut för att sessionen gjort timeout.

De flesta shoppingsajter, även såna byggda före millennieskiftet, kommer ihåg vad man lagt i korgen även om man lämnar sajten och återkommer senare.  Det borde vara ett självklart beteende.  Så icke hos mataffaren.se.

Coop tycks medvetna om bristen och har skickat ut små anteckningsblock till sina kunder. Blocken är avsedda att användas som inköpslista…   Hej och välkommen till 1900-talet, Coop.  Snart kanske ni upptäcker finessen med Internet också.

Konkurrenten netxtra.se har en sajt som känns något mossig i jämförelse, men den fungerar vilket åtminstone för mig är det viktigaste.  Hela grejen med att handla på nätet är att spara tid, det gör man inte hos mataffären när man gång på gång måste upprepa samma moment pga brister i teknik och genomförande.

Tidigare inlägg om mataffaren.se:

Mera spam från Coop

Spam hos Coop mataffären

Coop lanserar mataffaren.se


Publicerat

i

av