Coop lanserar mataffaren.se

Coop har startat mataffär på nätet med leveranser till oss som bor i Stockholmsområdet. Jag såg fram emot att provhandla, jag använder ibland konkurrenten Netxtra och det är bekvämt att ”storhandla” och få allt hemlevererat.

I helgen besökte jag sajten och konstaterade att den inte hade öppnat än. Det gick bara att ta en virtuell nummerlapp och fylla i sin epostadress. Nummerlapp är en fin uppfinning från förra årtusendet men känns inte särskilt nytänkande på en websajt. Något mail från dem fick jag inte och det framgick inte direkt vad de tänkte använda min adress till så jag förmodar att jag har spam att se fram emot.

Idag har de i alla fall öppnat och det var ingen kö så jag kunde komma in utan nummerlapp. Tyvärr verkar det som om byggarbetarna fortfarande är i lokalen, kundtjänst-knappen leder till en standard-felsida som berättar för mig att sidan jag frågade efter inte finns.

När jag klickar på ”Ny Kund” varnar min browser för att certifikatet inte kan verifieras. Det känns måttligt roligt att lämna privata uppgifter då, men ok, jag fortsätter ändå.

Submit query?

Efter registrering dyker det upp en liten ”Submit query”-text uppe i högra hörnet. Det vore förstås trevligt att få ange några egna frågor till databasen, så jag provar att trycka på knappen men inget händer.

godmiddag.jpg

Åter till förstasidan där den vänlige föreståndaren hälsar mig välkommen. Det känns lite uppstyltat med både för- och efternamn, men han vill säkert bara vara artig. Märkligt nog finns fortfarande knappen ”Ny kund” i menyn, jag antar att de vill ha många nya kunder.

Jag ser en tom varukorg och några tjusiga fruktbilder. Melonen ser fin ut så jag klickar på den och kommer vidare till avdelningen för Frukt & Grönt.

Där klickar jag på ”Frukt & Bär” och därefter ”Frukt” och får en lista med rubriken ”Varugrupp”. Det påminner mig om när jag jobbade med butiksdatasystem. Vi brukade skämta om att Konsum inte behövde såna, eftersom de bara grupperade sina varor i Kolonial, Mejeri och Övrigt. Nåja, listan innehåller i alla fall frukt och det var det jag ville se.

Varugrupp?

Men varför i all världen ligger den som ett lager ovanpå föregående bild? Länkarna i vänsterkanten är fortfarande klickbara, men om jag nu valt ”Frukt & Bär” är det inte troligt att jag plötsligt vill välja något från ”Grönsaker”. Väldigt ologiskt och det intryck jag får är att utvecklarna tyckte det var roligare att använda en AJAX-popup än att fundera över hur de kunde förenkla navigationen för kunden. Dåligt utnyttjande av utrymmet på min skärm, jag vill välja varor men större delen av skärmytan går åt till att visa annat som jag inte behöver se i det här läget.

Strax under bananerna hittar jag i alla fall meloner och provar att lägga en i varukorgen. (Förresten, varför en varukorg? Jag vill ha en rejäl kundvagn, jag tänkte ju storhandla!)

Det gick inte så bra, allt jag får är ett ”Bad request (invalid hostname)”. Jag hämtar en kopp kaffe och provar att ladda om sidan. Jag får upp Frukt & Grönt igen, men jag har förstås blivit utkastad ur butiken. Envis som jag är så går jag in på nytt och gör ett nytt försök i fruktavdelningen.

En bra sak i produktlistan är att jag för typiska viktvaror kan välja antingen antal eller vikt. En mindre bra sak är att det är AJAX-lekstuga även här. När jag ändrar antal så räknas priset ut server-side via ett AJAX-anrop. Tekniken har naturligtvis ingen betydelse för användaren, men den praktiska effekten är att det tar onödigt lång tid.

Vänligen vänta

Många ”Vänligen vänta” blir det, särskilt som det sker ett AJAX-anrop för varje tecken jag skriver. När jag ska skriva ”10” så trycker jag 1 och väntar en stund. Sedan måste jag klicka i inmatningsfältet igen innan jag kan skriva nästa tecken eftersom fältet tappat fokus under AJAX-anropet.

En väldigt dålig och krånglig implementation av något som borde vara så enkelt.

Snabbköp

Under menyvalet ”Snabbköp” finner jag en funktion som som tyder på att någon har tänkt. Här kan jag snabbt skriva in min inköpslista för att sedan få ett antal förslag på vad butiken tror att jag vill ha. En bra ide, men funktionen behöver trimmas en aning. Jag förstår inte riktigt varför jag får upp Vita bönor, Potatisgratäng och Blodpudding när jag skrivit ”Köttfärs” i inköpslistan.

Felstavningar i inköpslistan klarar funktionen inte alls. En anpassad SoundEx-sökning hade förbättrat resultatet, men jag antar att det inte fanns någon färdig komponent för det i utvecklarens Visual Studio.

Recept

Receptavdelningen känns rätt ok. När jag hittat ett recept jag gillar så kan jag enkelt lägga alla ingredienser i varukorgen, men jag väljer själv vad jag behöver och kan skippa sånt jag redan har i skafferiet. Snygg lösning!

Tom varukorg

Jag hade tänkt göra en provbeställning, men butiken känns för instabil. För tillfället känns det som om ett av de många felmeddelanden jag fick illustrerar Coops inställning till service:

Service unavailable

Normalt brukar jag inte komma tillbaka till butiker där jag blivit dåligt bemött, i det här fallet ska jag ge Coop en ny chans. Men jag väntar tills drag’n-drop-utvecklarna som byggt sajten har lagt alla komponenter på plats och slutat starta om produktionsmiljön flera gånger i timmen.

Det vore förresten skoj att veta vilka som byggt sajten. Det är alltid bra att veta vilka leverantörer som bör undvikas.

(tillägg:
Jag har inget emot AJAX rent generellt, det är utmärkt teknik när den används på rätt sätt. I det här fallet tycks utvecklaren ha använt standardkomponenter utan att fundera över om det var bra eller inte. Kanske av okunnighet, kanske av bekvämlighet.

Eller i värsta fall, för att få chansen att lära sig AJAX-biblioteket på kundens bekostnad…
)

Relaterat: Internetworld skriver om Mataffären

Svenska bloggar om ,


Publicerat

i

,

av