När jag tidigare klagade över spam från Coop fick jag följande svar:
[box type=”shadow”] Detta var mycket beklagligt och vi ber så hemskt mycket om ursäkt för det inträffade.[/box]
Det är uppenbart att Coop trots allt inte tyckte det var så beklagligt. Idag fick jag obeställd epost från expert.se till samma adress.
Ett enstaka tekniskt misstag kan vara förlåtligt under förutsättning att det åtgärdas. Det är tydligt att så inte har skett vilket ger intryck av att Coop inte bara ignorerar svensk lag utan dessutom systematiskt och avsiktligt irriterar sina kunder.
Rent marknadsmässigt tycks det som Coop Mataffären kraftigt undervärderar sina kunder. Svenska folket är vana internetanvändare och att då presentera en tekniskt dålig lösning samt irritera sina kunder med spam-utskick känns som ett recept för att misslyckas.
Ett tydligt tecken på hur långt från internetanvändarna Coop befinner sig får man om man gör en google-sökning på ”Coop mataffären”. mataffaren.se hamnar långt ned i listningen och den info som finns där fyller ingen annan funktion än att berätta vilket e-handelssystem som används, något som knappast glädjer den som letar efter en leverantör av livsmedel. Andra sökord som en webbsurfare skulle kunna tänkas använda för att hitta en leverantör listar inte mataffaren.se alls eftersom sajten inte på något sätt är optimerad för sökmotorer.
Som presumtiv kund tycker jag att det är trist att se en så pass intressant satsning schabblas bort redan vid starten. Marknaden finns där och är växande men en kund kommer inte tillbaka till en butik där han blir illa behandlad. Det gäller i ännu högre grad på nätet.
Tidigare inlägg: Coop lanserar mataffaren.se, Spam hos Coop mataffären