När jag i april provade Coop Mataffären skrev jag att jag skulle ge dem en ny chans. Det gjorde jag förra veckan och noterade att de värsta buggarna verkade vara åtgärdade. Sajten hängde sig bara en gång, beställningen funkade och leveransen kom nästan på utlovad tid. Inte helt misslyckat, alltså.
Men idag fick jag spam från Coop MedMera till den mailadress jag använt hos Mataffären. Det gjorde mig fundersam eftersom jag var rätt säker på att jag hos Mataffären valt att bara få erbjudanden från dem själva, inte partners. Jag loggade in för att kolla:
Ok, jag har kryssat i att jag godkänner utskick från ”Mataffären.se”. Hur kommer det sig då att jag får spam från coopmedmera.se? Längst ned i MedMera-spammet fanns en länk för avregistrering. Länken leder till följande sida:
Jag kan alltså avregistrera mig från ett nyhetsbrev jag aldrig beställt. Men vad hjälper det när Mataffären uppenbarligen redan spritt min mailadress till andra Coop-företag? Sannolikt kommer jag nu att få spam från Coop för all framtid och tvingas lägga tid på att avregistrera mig från varenda spam-lista som finns i Coop-sfären.
Det är svårt att bedöma om Coop Mataffären gör allting fel helt på egen hand eller om de har konsulter till hjälp. Det lutar åt det sistnämnda, när man googlar efter Mataffären så ser sajtens listning ut så här:
Wipcore är alltså företaget som byggt sajten. Tydligen tycker de att det är en bra idé att göra reklam för sitt e-handelssystem på kundens bekostnad.