Egentligen är det sorgligt att jag inte har något bättre för mig så här på påsknatten men jag har ett gott skäl till att inte kunna sova. Nu sitter jag ändå uppe och har roat mig med att titta närmare på en del av de påståenden som väller fram under taggen #amazonfail.
Jag har sedan flera år byggt en del verktyg som jobbar direkt mot Amazons databas och som med olika sökkriterier kan plocka ut produktinformation från den. Därför vet jag en del om hur Amazons rankingsystem fungerar. Det har alltid funnits en del konstigheter i Amazons sales rank. Det finns inte mycket officiell info om hur rankingen sker, på det sättet har den en hel del gemensamt med Googles PageRank, men några delar av formeln är tydliga.
Att rankning sker helt automatiskt är det ingen tvekan om. Amazon är bland de allra bästa i världen på data warehousing och vet hur man plockar ut användbar statistik. Alla som handlat från Amazon har sett mailen som tipsar om nya böcker eller filmer, rekommendationer som bygger inte bara på vad du köpt tidigare utan på många andra parametrar, tex vilka sökningar du gjort hos Amazon även när du inte köpt något. Amazon är otroligt duktiga på att räkna ut vad du är intresserad av. Om man är rädd om sitt privatliv är ”skrämmande duktiga” mer korrekt.
Ranking är inte bara säljstatistik. För att fortsätta jämförelsen med PageRank kan man säga att det också handlar om relevans. Det finns mängder med parametrar som styr (det går att hyra mig som konsult om man vill veta mer). Givetvis går det också att manipulera ranking manuellt.
När jag nu tittat närmare på många av de exempel på ”borttagna” titlar som nämnts i #amazonfail ser jag att de helt enkelt inte stämmer. I de flesta fall finns titeln i flera olika varianter, den kan tex finnas som inbunden och i pocket. Folk har sökt efter titeln, hittat den och konstaterat att den saknar sales rank. Det är bara det att de missat att just den version de tittar på inte finns i lager, kanske slut hos förlaget. I det fallet är det helt korrekt att den saknar rank. Samma titel finns dock som pocket och har en angiven rank.
Folk är upprörda och lite för angelägna att själva bidra till diskussionen och när man har bråttom är det lätt att det blir fel.
I det stora twitterdrevet är det alltså en hel del FUD, om än oavsiktlig. Det betyder inte att jag tror att hela diskussionen är på fel spår eller trollframkallad. Tvärtom, det finns väldigt många frågetecken och oavsett hur svaren ser ut är Amazons varumärke i fara.
Det ska bli spännande att se hur de hanterar situationen. Amazon är fantastiskt duktiga på vissa saker men de är tyvärr inte lika bra på att kommunicera med sina kunder när det inte gäller rent säljarbete.
Min gissning är att de kommer att göra en pudel och skylla på en bugg i rankningen. Att deras kundtjänst sagt att det är fråga om en avsiktlig flaggning av ”adult content” talar emot det men det går att förklara bort. Dessutom kommer tusentals människor att hålla ögonen på dem för att se om ”buggen” fixas eller inte. Tyvärr är jag inte säker på att Amazon inser det.
Nu tycks jag ha förlagt min foliehatt, men jag är rätt övertygad om att det ligger en gravad hund någonstans. Hittar jag foliehatten igen så kanske jag presenterar min teori. 🙂
Läs också Niclas Strandh om hur ett företag SKA hantera en sån här situation.