Ok, att jag inte tycker om spam är knappast en nyhet. Min mailtjänst lyckas i de flesta fall filtrera bort allt skräp men någonstans längs vägen betalar vi alla för leveransen i form av bandbredd, diskutrymme och förlorad tid. I veckan meddelade t ex Loopia att de just nu får så mycket spam att deras mailservrar går på knä och orsakar påtagliga problem för deras kunder.
Så, varför spammas det?
Det enkla svaret är att spam fungerar. I de flesta fall genom att lura godtrogna människor, men likt förbaskat fungerar det. Skickar man en miljard email till en kostnad som ligger nära noll (för avsändaren) så är det förstås ändå ett rätt stort antal människor som öppnar, läser och agerar på innehållet. KA-CHING!
I min spamfolder brukar det vara en någorlunda enhetlig blandning av produkter och tjänster. Vanligt förekommande är potenspiller och nigerianska generaler som vill ha min hjälp att flytta några miljoner dollar. Emellanåt får jag också meddelanden om truckbytardagar hos ett svenskt företag.
Men, så här såg en liten del av min spamfolder ut för ett par dagar sedan:
Veckans spamskörd har ändå varit lite annorlunda eller kanske snarare väldigt enhetligt. Emellanåt har det vällt in flera mail i minuten med samma budskap. Själva meddelandet levereras på några få rader någorlunda välformulerad text, men längre ned i mailet finns ett stort sjok med text som t ex kan se ut så här:
Det är automatgenererat med slumpmässigt valda meningar från olika källor. Varje spam får därmed ett unikt innehåll även om det säljande budskapet är detsamma i alla. Det här är ett gammalt trick som var avsett att lura automatisk spamfiltrering men det fungerar knappast längre, i varje fall inte i någon större utsträckning.
Men spam fungerar ändå?
Ja, trots att de här alltså går rakt in i spamfoldern så finns det ändå tillräckligt många som öppnar dem och agerar på innehållet. Hur jag vet det?
Pump and dump
Just i det fallet handlar det om ett aktietips. Budskapet säger att det här företaget är på väg uppåt och rekommenderar att man köper. Tittar man närmare på aktien visar det sig handla om en så kallad ”penny stock”, priset ligger på några få cent per aktie.
Här finns då beviset för att spam fungerar. När jag tittar på aktiekursen ser jag att kursen senaste månaden legat på $0.15, alltså mindre än en svensk krona. Det har nästan inte förekommit någon som helst handel med den här aktien under året.
Det är så lite handel i den här aktien att den dipp från 0.15 till 0.11 som skedde den 15e februari kom sig av att någon sålde 165(!) aktier. Den 20e februari var det någon som köpte 33750 aktier. Det visar sig vara samma dag som spamutskicket startade. Kursen har sedan fördubblats på några få dagar, fredagens volym var uppe i, för en sån här aktie, hisnande 1158824 aktier!
Den som står bakom spamutskicket har sannolikt lagt en påse pengar i den här aktien. Godtrogna spammottagare luras att göra detsamma och när kursen på det sättet drivs upp så kan spammaren sälja sina aktier igen med god vinst. Sedan faller förstås kursen lika snabbt och de förhoppningsfulla människor som på fullt allvar trodde att de fått ett fantastiskt aktietips från en helt okänd människa kommer förstås att förlora sina pengar.
(Jag är förstås inte aktieanalytiker och det skulle kunna finnas andra skäl till hur diagrammet ser ut, men det skulle vara ett helt extremt sammanträffande med spamkampanjen.)
Tyvärr. Spam fungerar. I alla fall så länge det finns godtrogna människor.