Sanning eller konsekvens

I en krönika i Expressen skriver Liza Marklund om utdöende skivaffärer och kompisen Johan som inte lyckas sälja sina skivor.

Att skivbutikerna försvinner beror på att folk inte vill köpa skivor längre. Närmare bestämt vill de inte köpa själva plastbiten eftersom den inte längre fyller någon funktion. Musiken finns det fortfarande intresse för, men köparen vill ha den i annan form, något som nätet tillåter på olika sätt. Det handlar bland annat om tillgänglighet som jag skrivit om tidigare.

I krönikan påstås att att skivan laddats ned illegalt över 80000 gånger, en siffra som ifrågasatts på flera håll, bland annat hos brokep och Roger.  Jag roade mig med att forska lite och hittade bland annat några kommentarer på en Myspace-sida där Johan själv skriver varifrån han fått uppgifterna.

När jag läste vad Johan skrivit insåg jag hur det hängde ihop.  Ta en titt på den här bilden från nowtorrents.com där jag sökt efter ”stockholm stoner”:

Stockholm Stoner

Det ser onekligen ut som om Stockholm Stoner är populära, tusentals nedladdningar. Jag provar att söka efter något annat på samma sajt, jag söker efter mitt eget hobbyprojekt där jag och min ekorre Kurt skapar dansbandsmusik på fritiden:

Kurt-Uffez

Oj, över 30000 illegala nedladdningar och vi som inte ens gjort klart albumet!  Här skulle jag naturligtvis kunna göra som Johan och börja skrika om lagstiftning och kinesisk censur.  Tyvärr kommer det inte att göra mig rik.   Sajten nowtorrents Det här ”sökresultatet” är nämligen helt och hållet fejk.

Vad man än söker på så får man länkar som ser ut som de i exemplen, med ett slumpmässigt antal nedladdningar.  Konceptet är enkelt, man vill att besökaren ska klicka på länkarna som leder vidare till en sajt som påstår sig sälja fri tillgång till musik och annat.  En kvalificerad gissning är att den som halar upp kreditkortet på den sajten kommer att få en PDF-fil som innehåller lite instruktioner om hur man använder olika fildelningsprogram.

Sorry Johan, jag förstår att det är trist att ingen vill köpa din musik, men det verkar inte vara någon som vill ha den gratis heller.

Annat intressant på samma tema: bloggvärldsbloggen Anna Troberg opassande Mary X Knuff

Tillägg, eftersom flera har frågat:

Marknadsstrategin för Kurt-Uffez är inte helt klar än, men grundplanen är att albumet bara ska säljas på 12-tums CD, exklusivt i en butik som ligger på toppen av Mount Everest. Vi räknar kallt med att få en hel del publicitet på det sättet.


Publicerat

i

,

av

Etiketter: