Marknadsundersökning från ComHem

Ett för mig okänt företag mailar mig och påstår att de gör det på uppdrag från ComHem.  De påstår att ComHem vill göra en marknadsundersökning för att “utvecklas och förbättras”.  Det låter ju fantastiskt att de vill förbättra sig, särskilt med tanke på att de i åratal haft en “kundtjänst” som överhuvudtaget inte förstår vad begreppet innebär.

Jag råkar ha en del bestämda åsikter om TV-tjänster i allmänhet och tablå-baserad ång-TV i synnerhet, så jag såg faktiskt fram emot att svara på frågor.  Jag fick en svag, om än naiv, förhoppning om att ComHem faktiskt ville utvecklas och erbjuda bättre tjänster.   Dvs, jag klickade på länken till undersökningen.

Efter sedvanliga frågor om kön och ålder nådde jag första sidan med frågor:

 

Redan tredje frågan blir knepig att svara på.  Ja, jag är beredd att betala för de program jag är intresserad av att se.  Nej, jag vill inte betala för “programpaket” med kanaler och innehåll som till största delen är helt ointressant för mig och som sänds på tider som inte passar mig.  Så vad betyder egentligen “TV-utbud”?

Design på min hemelektronik?   Ja, det kanske är viktigt, men jag förstår verkligen inte varför ComHem vill veta det.  De ska väl leverera TV-innehållet, inte inreda mitt hem?

Sjätte frågan gör mig lite tveksam.  Nej, jag har inte gått över till att använda dator istället för TV “på senare tid”, det skedde för ungefär 10 år sedan.  Så om jag svarar ärligt på det kommer de antagligen att tolka svaret som att jag hellre ser TV genom TV.    Skolexempel på hur man inte formulerar enkätfrågor, eller på hur man formulerar dem om man redan bestämt sig för vilka svar man föredrar.

Vad min eventuella telefonlina har med “prissättning och nyheter inom digital-TV” att göra förstår jag inte heller.

Nästa sida:

Återigen svarar jag ärligt, dvs “Nej”.  Jag har vare sig en eller flera TV-apparater hemma.   Det visade sig vara Fel Svar.

 

Nej, jag har ingen ång-TV-apparat, men jag konsumerar faktiskt TV-program ändå och betalar för flera tjänster som låter mig se det jag vill (vilket bland annat inkluderar att jag betalar TV-licens trots avsaknad av ångmaskin).  Jag skulle vara en potentiell kund till ComHem, OM de levererade de tjänster jag vill köpa.   Nu gör de inte det, men om ComHem verkligen var ute efter att “utvecklas och förbättras” så kanske de borde fundera över varför jag inte är kund.  Istället gör man en “undersökning” som tycks fokusera på en målgrupp man till stor del redan har.

Kanske var det inte en undersökning överhuvudtaget, kanske var det bara ett förtäckt sätt att försöka sälja befintliga tjänster till mig och då är det förstås begripligt att de inte vill veta vad jag tycker.

Nä, så är det nog inte, nu var jag onödigt positiv.   Mer troligt är att ComHems digital-TV-avdelning helt saknar koll på verkligheten och om några år kommer att sitta med öppen mun och fundera över vad det var som hände och vart alla TV-kunder tagit vägen.


Publicerat

i

,

av