Ingen gratisreklam, tack

Om man har en butik tjänar man inga pengar om man inte har några kunder som besöker butiken. En restaurang utan matgäster överlever inte heller särskilt länge.  För att locka till sig kunder försöker man därför marknadsföra sig. Det kan man göra på många olika sätt.
Skylthållare

Marknadsföring för att få besökare är normalt inte gratis, men det kan vara en nödvändig kostnad för att få några intäkter.

En webbsajt som drivs med avsikt att tjäna pengar är inte annorlunda, sajten behöver besökare. Men, en mycket stor del av en typisk sajts besökare hittar dit genom att klicka på en länk på en helt annan sajt, t ex efter att de gjort en sökning hos Google eller annan sökmotorer.

Den som länkar till en sajt har alltså marknadsfört sajten utan någon kostnad. Det är svårt att se några nackdelar med detta. Dvs, om man inte är i tidningsbranschen. Då tycks det här vara omöjligt att förstå.

I Tyskland lobbar man nu för lagstiftning mot gratislänkar. Man vill att den som marknadsför en sajt ska BETALA för det. I liknelsen med bilden ovan skulle alltså de skylthållande killarna behöva betala restaurangen för den marknadsföring de gör.

Vem är det egentligen som kommer på såna här ideer och vilka droger är det som får dem att så fullständigt tappa förnuftet? Trycksvärta, kanske?


Publicerat

i

av

Etiketter: