ICA öppnar ny typ av butik på Kungsgatan i Stockholm och kör en kampanj där man kan vinna en iPad genom att checka in i butiken via Gowalla.
Kul att någon tar upp det konceptet i Sverige, men genomförandet kunde definitivt varit bättre. Till att börja med så förväntas man maila svaret på en fråga till dem för att vara med i tävlingen. I mailet ska man ange sitt Gowalla-namn, så jag antar att de lägger in de tävlande manuellt. Det kunde förstås ha gjorts mycket enklare och snyggare.
Sedan var det då var kampanjsidan ligger. Adressen är http://kampanj.ica.se.test.levonline.com/wordpress/wordpress_sv_11/?page_id=65 vilket inte ser helt seriöst ut. Snarare ser det ut som ett phishingförsök med det riktiga domännamnet i början av ett annat domännamn.
Den sidan är dock ok, men servern som sidan ligger på är det inte. Går man till förstasidan på samma server riskerar man att drabbas av en trojan. Min Avast tutade högljutt.
Det känns som de hade lite väl bråttom med att få ut den här kampanjen.
@mansj påpekar att man får browservarning också, det fick dock inte jag i min Chrome.
Tillägg:
Stefan Ronge från Deportivo som ligger bakom kampanjen påpekar att de inte gjort den infekterade bloggen och att en ny kampanjsajt snart är på plats tillsammans med en fan page på Facebook. Med tanke på hur snabbt han reagerade och svarade tvivlar jag inte på att Deportivo har koll på vad de gör.
Leverantören att peka finger åt i det här fallet är huvudsakligen Levonline som uppenbarligen inte klarar att hålla sina servrar friska. Möjligen kan jag tycka att någon från ICA borde haft en bättre helhetsbild av projektet.