Att konkurrera med nätet


Den 9e april besökte jag en optiker på Fina Gatan.  Nåja, de ligger på en tvärgata till Fina Gatan men det är så centralt man kan tänka sig i Stockholm.   De gjorde en synkontroll och konstaterade att jag behövde något starkare linser, inte så konstigt med tanke på att jag haft samma styrka i många år.

Tyvärr hade de inte rätt linser i lager, men det skulle de beställa hem. Det skulle ta ”några dagar” och jag skulle få ett SMS när de fanns för avhämtning.  Igår hade det gått 11 dagar och jag hade inte sett något SMS så för säkerhets skull ringde jag och kollade.

Nä, de hade inte fått någon leverans, men de skulle säkert komma ”när som helst”.

När jag avslutat samtalet surfade jag genast till en av de många företag som säljer linser på nätet.  De säljer exakt samma märke som min optiker och priset är ungefär detsamma (några enstaka kr lägre, men då tillkommer fraktkostnad).   För att testa leveranstiden beställde jag två askar, dvs en månadsförbrukning.

De levererades idag och ligger nu på bordet intill mig efter mindre än ett dygn.

Den främsta konkurrensfördel en fysisk butik har över en nätbutik är service, men när man inte ens klarar det så finns bara en sak att säga.

FAIL.


Publicerat

i

av