Grejen med internet är tillgänglighet.  Det man söker efter finns på nätet, några musklick bort.  Det borde vara en dröm för en marknadsförare, att kunna sälja sina produkter till kunder som aktivt söker efter dem och är redo att köpa.  Min egen budget är begränsad men jag handlar nästan uteslutande av företag som är aktiva på nätet.  Det är inget ideologiskt val utan ren bekvämlighet, det är enklast för mig.  Jag handlar till och med en stor del av min mat på nätet (om än inte av Coop Mataffären).

Det finns företag som förstått det här. Det finns också företag som inte har förstått och beklagar sig över att de inte tjänar pengar.

När min mor hälsade på nyligen råkade vi prata om Beatles. Jag fick för mig att det vore trevligt att höra dem i bakgrunden samtidigt och hann tänka tanken att leta fram några låtar på Spotify eller iTunes.  Nä, det går ju inte.  Sir Paul gillar inte internet och har sagt nej till försäljning på nätet. Åka till en butik eller beställa plastbit på postorder och få den nästa vecka?  Knappast.

imdb.com är en av mina favoritsajter. Det är inte så ofta jag ser på ång-TV men det händer och då använder jag ofta imdb.com för att kolla upp någon skådis jag känner igen men inte kan placera.  Ibland upptäcker jag att samma skådis varit med i en film jag inte har sett men som verkar värd att se.  Eftersom imdb ägs av Amazon finns det intill varje film en liten knapp man kan använda för att beställa DVD-versionen (när det finns en DVD).  Men någon möjlighet att direkt få hem filmen finns inte, trots att den rent tekniskt kunde ha funnits i sortimentet hos t ex Headweb.

I båda exemplen sitter jag bokstavligt med kreditkortet i näven redo att spontant köpa en produkt jag egentligen inte behöver. Men ingen säljare syns till, så det får vara.   Jag vill ha min produkt NU och tekniken finns för att leverera den direkt.

Tillgänglighet har ett enormt värde för köparen.  Rimligtvis borde det ha det för säljaren också.