Den som någon gång använt Klarna och betalt med faktura, delbetalning eller varianter på ”Köp nu, betala om två månader”-erbjudanden får varje månad ett email med den glada ärenderaden ”Hej Ulf! Här är din månadsöversikt för januari”. Jag antar att namnet och månaden kan variera, men något som däremot alltid är konsekvent i mailet är att det inte alls innehåller någon ”månadsöversikt” trots att ärenderaden säger så.
Istället innehåller det en uppmaning att logga in i ”Mitt Klarna”. Tja, varför inte, låt oss logga in i Mitt Klarna. Trots allt, vem skulle inte vilja ha ett alldeles eget Klarna?
Det där är det första jag ser när jag loggat in. Inga obetalda fakturor låter jättebra, jag kanske borde logga ut igen och utgå ifrån att allt är betalt och att där inte finns några delbetalningar som kostar mig ränta och avgifter. Nä. Jag blir nyfiken på länken ”Betalningshistorik”, att se bekräftelse på att jag alltid betalat i tid är naturligtvis trevligt. Klicketi-klick.
(vid något annat tillfälle kanske jag kommenterar ”Betala med ett klick”-funktionen, som i korthet går ut på att man ska aktivera ett autogiro-medgivande som ger Klarna carte blanche att närsomhelst dra hur mycket stålar som helst från ens konto)
(Jag suddade lite men det går säkert att lista ut att jag tex gillar Mathem.)
Vänta nu, jag klickade på ”Betalningshistorik”, men här syns ju inte mina betalningar? Aha, länken på första sidan som föreslog ”Se din betalningshistorik” leder i själva verket till sidan ”Mina köp”. Det som visas här är vad jag betalat med Klarna, inte vad jag betalt till Klarna!
Eller, nja. Jag vet att jag under den här perioden köpt några saker där webbshopen använde sig av Klarna Checkout, men jag valde att betala med kort eller direktbetalning (när ”Checkout” används är det Klarna som förmedlar de betalningarna också). De köpen finns inte alls med här, så inte ens om man är väldigt generös i definitionen av ”betalningshistorik” uppfyller den här sidan vad den lovar.
Men, vad är det då som visas här? Jag hade tydligen en månadsfaktura i september som märkts ”Inte aktuell längre”. Vad det betyder kan man bara gissa, men min gissning är att inte ens Klarna vet.
I november gjorde jag två köp som ”Ingår i månadsfaktura”. Det är förstås baserat på de val jag själv gjorde vid de två tillfällena. Det jag nu undrar är om de två fakturorna är betalda. Nej, den informationen finns inte tillgänglig. De sägs dock ingå i en månadsfaktura och en sådan hittar vi överst i listningen. Den tycks vara på 0 kr, men betald. Skönt att veta att jag inte har en obetald faktura på 0 kr! Men stämmer det verkligen? Jag har trots allt gjort två köp som någonstans borde ha blivit fakturerade? Har jag verkligen inte något obetalt?
Jag klickar på den översta ”månadsfaktura”-raden och får lite mer info.
Nähä, här fanns inte heller något saldo. Ingenstans berättar sajten för mig om jag har en skuld till Klarna. Ingenstans finns ett saldo eller ett komplett kontoutdrag med både Klarna-köp och mina inbetalningar.
Ok, det finns en möjlighet att få en gnutta mer info än jag visar här. Man kan nämligen klicka på ”Hämta fakturan som pdf” och DÄR finns faktiskt ett total-belopp presenterat. Men, det belopp som finns där var det som var aktuellt när PDF-filen skapades några veckor tidigare. Om man gjort köp eller betalningar efter det tillfället så finns de förstås inte med och PDF-filen hjälper inte ett smack när man vill undvika ränta / avgifter och vill dubbelkolla att ens betalningar registrerats.
När jag nu skriver det här blogginlägget i februari 2016 är det ett år sedan jag första gången hade en konversation med Klarnas kundtjänst och frågade varför det inte finns ett aktuellt saldo på Mitt Klarna. Svaret jag fick var ett artigt ”vi ska framföra det önskemålet”. Jag vet förstås inte om de faktiskt gjorde vad de lovade men helt uppenbart har ingen förbättring skett sedan dess.
Låt mig sammanfatta intrycket av ”Mitt Klarna”
Det här är en sajt som fullständigt saknar värde för mig som Klarna-kund. Det är inte bara att det saknas information som jag som kund skulle ha nytta av, den information som faktiskt finns presenteras på ett sätt som är direkt vilseledande.
Jag ser två potentiella förklaringar till att ”Mitt Klarna” ser ut så här.
- Klarna har lyckats samla ihop Sveriges mest inkompetenta programutvecklare.
- Sajten är avsiktligt byggd på det här sättet för att Klarna tjänar mer pengar så.
Det första alternativet låter väldigt osannolikt, jag vet att de har åtskilliga skarpa hjärnor på lönelistan. Då återstår, tyvärr, bara alternativ 2.
Under en konferens förra året sa ena Klarna-grundaren Niklas Adelberth att ”den bästa Klarna-kunden är den som inte betalar direkt” (video: Niklas Adelberth på Arcticstartup). Det var, såvitt jag förstår, ett ärligt och helt korrekt påstående. Det orsakade dock en del uppståndelse och hans medgrundare Sebastian Siemiatkowski tycks sedan dess ha ägnat mycket tid åt att dementera eller åtminstone tona ned påståendet.
När man tittar på hur ”Mitt Klarna” fungerar är det uppenbart att dementierna bara är tomma ord. Om Klarna verkligen hade ett intresse av att få nöjda kunder borde korrekt information till kunderna vara det absolut första steget.
Klarna – en modern bank?
Under hösten meddelade Klarna att de har för avsikt att ansöka om tillstånd att bedriva bank i Sverige. Sebastian Siemiatkowski har uttalat sig om att svenska banker kommer få det svårt att konkurrera med aktörer som erbjuder ”moderna IT-lösningar”.
Kanske syftade han inte på det egna bolaget. Men alla svenska internetbanker jag sett klarar i alla fall av så grundläggande saker som att visa ett fullständigt kontoutdrag och ett kontosaldo. Det kan, eller vill, uppenbarligen inte Klarna göra.