En ofta återkommande fråga i WooCommerce-sammanhang är varför epost från sajten. tex orderbekräftelser, inte kommer fram till kunden eller blir sorterat som skräppost.  Det kan förstås finnas många orsaker till det, men den allra vanligaste orsaken har inget alls att göra med WooCommerce eller WordPress.

Varje dag trillar det in mängder med spam i våra epostlådor.  Använder man en bra epostleverantör så hamnar det oftast i den särskilda skräpkorgen,  Ibland slinker skräppost igenom filtren och visar sig i inkorgen.  Det är inte så irriterande, något som är mycket värre är när fullt legitima mejl fastnar i filtret och betraktas som skräp. Den här filtreringen sker på flera olika sätt, men något som de större systemen använder sig är att bedöma om avsändaren generellt har ett gott rykte.   När den bedömningen sker, så kontrolleras inte bara avsändarens domännamn utan också vilken IP-adress som mejlet skickas från.  Om IP-adressen har dåligt rykte pga att någon skickat spam från den tidigare, så drabbas även alla användare som senare sänder mejl från adressen av det dåliga ryktet.

Det här är ett tämligen stort problem när man har sin sajt i ett typiskt webbhotell, där det kan vara tusentals sajter som delar på samma IP-adress när mejl skickas. Om en enda av dessa sajter missköter sig och gör utskick som blir flaggade som spam kommer alla legitima mejl från samma adress också att drabbas.  Här invänder någon säkert att webbhotellet borde lösa det problemet, de har trots allt sålt tjänsten.  Tyvärr är det inte mycket de kan göra.

Så, vad kan man själv göra?  En lösning som ofta kommer upp i WooCommerce-sammanhang är att se till att man har SPF konfigurerat för sin domän.  Det är något man kan göra själv, det finns gott om guider på nätet, eventuellt kan webbhotellet där man har sin mejl hjälpa till med konfigurationen.  Löser det problemet?  Kanske, möjligen, eventuellt.  Men SPF är hursomhelst en bra ide, det hjälper också till att förhindra spammare att skicka sina mejl med din domän som avsändare, något som händer ibland och det hjälper verkligen inte avsändarens rykte.

En säkrare lösning för att få tillförlitlig leverans är att använda en tredjeparts-tjänst som har gott rykte från början.  Det betyder inte att man behöver flytta företagets vanliga epostkonton, de kan bo kvar där de är. Det är bara utskicken från sajten som går en annan väg. Det finns några som specaliserat sig på den här typen av tjänst, de jag själv använt mest heter SendGrid och Mailgun.   Båda tjänsterna har färdiga plugins för WordPress som gör det enkelt att komma igång.  Det är förvånansvärt många stora e-handlare som använder sig av den här typen av tjänster, trots att de själva har IT-avdelningar som sköter egna servrar.  Man har helt enkelt lärt sig den hårda vägen att epost-utskicken är ett problem och man överlåter det till såna som inte ägnar sig åt annat.

Både SendGrid och Mailgun har en gratisnivå där man tillåts skicka några tusen mejl per månad, när man kommer över den gränsen kostar det några dollar i månaden.  Men, handen på hjärtat, tycker man inte att utskicken till kunderna är värda att lägga ett par ören på så kanske man borde omvärdera sin webbshopverksamhet?

Några praktiska länkar:

Konfigurera SPF för mejl som bor hos Loopia

Konfigurera SPF för mejl som bor hos Binero

Konfigurera SPF för mail som bor hos Google

Tjänster för ”transactional email”:

SendGrid

Mailgun