I förra veckan fick jag ett oväntat SMS, med uppmaningen att ”svara på frågor om framtidens TV från ComHem” tillsammans med en länk att klicka på. Här skulle jag kunna göra en lång utläggning om hur dumt det är att klicka på länkar i okända meddelanden men såna har du förhoppningsvis läst tidigare.

Jag klickade alltså inte på länken utan funderade istället på om den var legitim.  Avsändaren påstods vara ”markor.se” men det är förstås lätt att fejka.  Det fanns dock ett mobilnummer i själva meddelandet.  Det visade sig vara ett hemligt nummer men en liten googling ledde mig till en sida på just markor.se där numret fanns publicerat intill namnet Johanna Heneryd.

Johanna Heneryd

Då det numret fanns med i SMSet utgick jag från att Johanna Heneryd hade någon form av ansvar för spam-utskicket.  Jag skickade ett mail till henne och frågade varifrån de fått mitt nummer.  Jag skickade också ett meddelande till ComHem och frågade om de lämnat ut mina kontaktuppgifter till tredjepart.  Det skulle irritera mig extra mycket eftersom jag tidigare bett ComHem att få slippa telefonkontakt.

Något svar från Johanna Heneryd fick jag aldrig, däremot fick jag ett svar från Greger Dahlgren hos ComHem.

Comhem lämnar inte ut uppgifter om våra kunder till något företag som heter Markör, vi ser allvarligt på detta och Comhem kommer att kontrollera vad som hänt i detta fall.

Det lät ju bra.  Men jag ville gärna ha ett svar från Markör Marknad & Kommunikation AB också.  Först tänkte jag kolla att jag inte använt fel mailadress så jag besökte deras sida igen för att dubbelkolla.  Det visade sig att nu är inte bara telefonnumret hemligt, hela Johanna Heneryd tycks helt ha gått upp i rök!

Ingen Johanna Heneryd

Jag mailar istället Roger Söderkvist som står listad som delägare.  Han svarar snabbt och säger att kampanjen är beställd av Comhem och att de fått mobilnumren från ComHem.  Att Johanna Heneryd inte längre fanns med på sajten förklarade han med att hon slutat.

Så, å ena sidan finns alltså ComHem, som säger att de aldrig lämnar ut kunduppgifter till tredjepart.  Å andra sidan finns tredjeparten själv, som säger att det är ComHem som lämnat ut uppgifterna.

Här måste väl ändå ligga en gravad hund.  Postar ett nytt meddelande i samma ärende via ComHems kundservice-sajt och ber om en förklaring.   Så här svarar Björn Romberg:

Om smset gäller en kundundersökning och du i framtiden inte vill motta dessa kan vi självklart lägga in en spärr, så att du inte får undersökningar skickade till dig i sms. Vänligen återkom till oss ifall du vill att vi gör detta.

Jo, jag tackar.   ComHem lämnar aldrig ut kontaktuppgifter till tredjepart, utom vid de tillfällen när de gör just det.  Vid de tillfällen när de gör det som de aldrig gör, så finns möjlighet att slippa om man vänligen ber snällt.  Nu hade jag förstås gjort det sedan tidigare, men det är väl antagligen så att de aldrig lämnar ut uppgifter om man bett att få slippa, utom vid de tillfällen när de gör det ändå.

Pudelns kärna har aldrig känts så avlägsen.

 

En relaterad lustighet är att när jag nu började skriva den här texten så gick jag till ComHems sajt igen för att se om jag fått något ytterligare svar.   Så långt kom jag aldrig, det visade sig att deras sajt har ett SSL-certifikat som gått ut…

kundservice comhem