SL tömmer inte ditt accesskort

Senaste dagarna har bland annat SVT och SvD påstått att SL tömmer Accesskort som varit oanvända i 60 dagar.  De mest högljudda skriker BEDRÄGERI och bilkramarna ropar ”titta, SL funkar ju inte, jag MÅSTE åka bil”.

Men hur ligger det till då, egentligen?   Nej, SL tömmer inte ditt Accesskort om det legat i byrålådan i 60 dagar.   Det handlar om ett rätt specifikt problem som kan uppstå när man köpt periodbiljett eller fyllt på reskassan via sl.se och betalat på sajten.

Accesskortet innehåller uppgifter lagrade på kortet.  När du t ex åker buss så läser bussens kortläsare av kortet och kollar om det har giltig biljett eller om där finns reskassa att utnyttja, bussen är inte online mot någon central databas.   Det betyder också att när du köper en påfyllning av kortet online kommer inte kortet att uppdateras automatiskt.

Nej, inte ens om du håller kortet mot bildskärmen

Nej, inte ens om du håller kortet mot bildskärmen kommer det att uppdateras

När du betalt på sajten så registreras betalningen hos SL.   Påfyllningen kommer att ”ligga och vänta” i SLs system tills du nästa gång passerar en av SLs kortläsare.  När du gör det kommer kortet att bli uppdaterat med din nya biljett.  Här ligger då det potentiella problemet, av någon anledning ligger påfyllningen bara kvar i 60 dagar.  Dvs, om du först betalar på nätet och sedan inte använder kortet inom 60 dagar kommer kortet aldrig att bli uppdaterat.   Sannolikt ett rätt extremt edge case om man ser till den mängd transaktioner SL gör.

Självklart är det felaktigt hanterat, systemet borde antingen reversera betalningen eller låta transaktionen ligga kvar.  Det kan vara så att ingen i projektet tänkt över huvudtaget, det skulle också kunna vara så att man tänkt på en lösning men misslyckats med såväl implementation som tester.

 

Men inte ens med min allra största foliehatt på mig kan jag föreställa mig att det här skulle vara gjort med uppsåt.  Tror man det behöver man nog sluta granska sina halsmandlar från insidan och dra ut huvet ur arslet.

 

(Sedan finns det gäng andra tämligen omoderna detaljer i Access-lösningen man skulle kunna diskutera, som att påfyllningen bara kan ske ”direkt” i automatspärrar och Access-automater eftersom t ex bussarna inte är online. Men här gissar jag att SL resonerat som så att det är bättre att införa en lösning som fungerar tillfredsställande för de flesta istället för att låta bli helt om man inte kan nå 100%.)